Alakerrassamme on liikehuoneisto, jonka vuokralaiset ovat vaihtuneet tiheään tahtiin; paikassa on sijainnut mm. kampaamo, kauneushoitola ja suutari. Nyt siellä on koko perheeni suureksi riemuksi pyöräkorjaamo/pyöräkauppa. Ihan hirveästi ei ole puljun ovipumppu kuitenkaan laulanut, sillä kaveri on ohimennen vilkaistuna yleensä lähinnä istuskellut tiskin takana.
Jos asiakas kävelee sisään ja näyttää, että katso, on pyörä pipi, ei pyörä kulje, on osa katki, mitä yrittäjältä tavataan odottaa? Monen uskoisin sanovan, notta jätäs pyörä vain minulle, kyllä minä hoidan sen kuntoon. Sitten voitaisiin ehkä alkaa neuvotella työn hinnasta, jos asiakas on sillä tavalla tiedostava.
Mutta näköjään voi tehdä niinkin, että pyytää asiakasta viemään pyörän takaisin kotiinsa, purkamaan sen osiin ja tuomaan vain sen rikki menneen osan yrittäjälle tutkittavaksi. Siinä sitten asiakas kiroilee, ähisee ja lopulta kädet mustana saa rikkinäisen osan separoitua - kymmenen minuuttia puodin sulkeutumisen ja yrittäjän kotiutumisen jälkeen.
Tulee mieleen, että olisi tämän ehkä voinut hoitaa kaikkien osapuolten kannalta paremminkin.
Jos asiakas kävelee sisään ja näyttää, että katso, on pyörä pipi, ei pyörä kulje, on osa katki, mitä yrittäjältä tavataan odottaa? Monen uskoisin sanovan, notta jätäs pyörä vain minulle, kyllä minä hoidan sen kuntoon. Sitten voitaisiin ehkä alkaa neuvotella työn hinnasta, jos asiakas on sillä tavalla tiedostava.
Mutta näköjään voi tehdä niinkin, että pyytää asiakasta viemään pyörän takaisin kotiinsa, purkamaan sen osiin ja tuomaan vain sen rikki menneen osan yrittäjälle tutkittavaksi. Siinä sitten asiakas kiroilee, ähisee ja lopulta kädet mustana saa rikkinäisen osan separoitua - kymmenen minuuttia puodin sulkeutumisen ja yrittäjän kotiutumisen jälkeen.
Tulee mieleen, että olisi tämän ehkä voinut hoitaa kaikkien osapuolten kannalta paremminkin.
Kun olen pyöräkorjaajien sukua ja huonetta niin monet kerrat olen kuullut tuskailua siitä kun asiakkaat purkavat laitteensa osiksi ja tuovat ensiksi sen (omasta mielestään) rikkinäisen osan, tämän jälkeen jonkin toisen osan vehkeen ollessa edelleenkin toimimaton ja lopuksi loput rikkinäisen laitteen osista pahvilaatikossa ja kaikkia osapuolia alkaa jo nyppiä koko homma.
VastaaPoistaSe sananlasku ei mennyt niin, että tee itse puoliksi niin säästät.
Herja
Näin minäkin olisin ajatellut, mutta näköjään sitten ei. Toki asiaan on saattanut vaikuttaa sekin, että asiakas ei ollut naispuolinen bloggaaja, vaan sen mies.
VastaaPoistaJos minä menen laitteen kanssa korjaamoon, osoitan sitä sormella ja sanon "ei toimi, korjaa". Ei siinä yleensä kukaan ala minulta sen enempää vaatimaan. Mutta kyllähän nyt reipas mies itse oman pyöränsä purkaa kun käsketään, muutenhan väittäisivät hienohelmaksi tai jotain.