torstaina, huhtikuuta 01, 2010

Miten marketit syrjäyttävät erikoiskaupat

On ilmeistä, miten suuret marketit syrjäyttävät erikoiskaupat, vaikka erikoiskaupoilla olisi tarjolla parempia tuotteita. Tässä yksi käytännöllinen esimerkki.

On kaunis kevät ja asvaltti pääosin sulaa, joten työssä käyvä nainen uskaltaa laittaa korkosaappaat jalkaan myös koti- ja kauppamatkalle. Nainen kiertelee töiden jälkeen ostoskeskuksessa useassa liikkeessä ja saa pyörälaukkua etsiessään mukavan rentoa ja spontaania palvelua urheiluliikkeestä. Nainen painaa tuotteen mieleensä palatakseen myöhemmin ostamaan sen, ellei muista kaupoista löydy vielä parempia vaihtoehtoja.

Nainen kiertelee kaikessa rauhassa muitakin erikoisliikkeitä, kahlaapa vielä läpi yhden monopolin ja kaksi megamarkettia kahden todella tuhman lapsen ja yhden hyvin äkäisen miehen kanssa. Toisen megamarketreissun kääntyessä loppua kohden nainen on ehtinyt katua kenkävalintaansa jo lukemattomia kertoja. Nainen näkee megamarketissa pyörälaukun.

Laukku on huokeampi kuin urheiluliikkeen kassi, mikä luonnollisesti heijastuu myös ominaisuuksien määrään. Megamarketista saa palvelua (anteeksi, mitä tämä maksaa, kun tässä ei ole hintalappua?) vasta tuokion jonotuksen (au au au!) jälkeen. Nainen muistelee miellyttävää spontaania palvelua erikoisliikkeessä, muttei usko runneltujen jalkojensa enää kantavan ostoskeskuksen toiseen päähän eikä tukkanuottasille äityneiden lasten ja miehen pärjäävän keskenään.

Nainen ostaa marketlaukun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti