lauantaina, elokuuta 07, 2010

Sivumelun totaalikielto!

Perjantain Hesarin autosivujen kolumnissa (linkki maksulliselle puolelle) vapaa toimittaja Tuike Alitalo käsittelee melua. Ihan kiinnostava aihe, kyllähän sitä aina välillä kaiken maailman lehtipuhaltajat ja pärriään pärisyttävät ikiteinit ottavat aivoon yöunien katketessa. Kaupungissa aihe on tärkeä muttei millään muotoa yksinkertainen, joten on kiinnostavaa nähdä, mitä autosivuilla asiasta sanotaan.

Hupsu minä, oikeasti aihe onkin äärettömän simppeli ja ratkaisu suoraviivainen.

Kun tupakan terveyshaittoja ryhdyttiin torjumaan, kehitettiin käsite sivusavu. Se kuvaa, miten tupakoimaton henkilö altistuu savulle tahtomattaan. Kukaan ei kehitellyt tupakansavulle tiheysmittaria, vaan lähdettiin ykskantaan siitä, että kaikki savu on yhtä pahaa. Miksei meluun voida suhtautua samoin?

Seuraava askel pitäisi olla sääntelymalli, jossa jokainen saa meluta miten paljon haluaa, mutta sivumelua ei saa aiheuttaa eli altistaa toisia tahtomattaan melulle.

Kaikki melu on pahaa, joten kaikki muiden ihmisten korviin kantautuva melu tulee kieltää. Mutta tietenkään ei pidä kieltää ääniä, ainoastaan melu. Ääniä ovat kaikki objektiivisesti miellyttävät asiat, kuten vaikkapa minun suosikkibiisiäni soittava katuhanuristi, omien lasteni iloiset leikin äänet, minun uusin mp3-ostokseni, minun suosikkielokuvani takaa-ajokohtaus, minun asiallinen nalkutukseni sekä minun imaginäärisen pumppuhaulikkoni sykähdyttävä pauke.

Melua ovat sitten sinun skootterisi surina, sinun aipodisi kuulokkeista hyökkäävä räppi, sinun kovaääninen puhelinkeskustelusi, sinun rullalautasi kolina, sinun kotiovesi paukahdus sekä sinun kanta-astuntasi. Noin muutamia mainitakseni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti