Valitan hieman vastatakseni paremmin minulle asetettuja odotuksia.
-Sadeviitasta ei ole sanottavaa hyötyä, jos sen pitää repussa kaatosateen ajan. Mutta kuka hölmö nyt kesken hyvän vauhdin pysähtyy tavallisen veden takia tienposkeen penkomaan reppuaan? Näin hyvä sadeviitta menee ihan hukkaan (ellei joku vastaantulija tarjoudu rakentamaan kanssani telttaa).
-Helikopterilla ei saa lentää tarpeeksi matalalla, jotta merikonttien lastaamisesta saisi riittävän hyvää kuvamateriaalia ilmasta käsin.
-Päiväkotimaksut nousivat sitten tämän kuun alusta.
-Aniharva on kiinnostunut opastamaan minua oikealle tielle, vaikka kaipaan yhä huomiota ja huolenpitoa.
-Jos saa olla töissä luova, ei osaa enää olla illalla kotona luova. Tai sitten minä en vain ole enää vanhemmiten kovin luova ihminen, mutta sellaiseen johtopäätökseen en haluaisi aivan vielä ajautua.
-Pikatukussa ei ole oikeasti merkittävästi halvempaa tavaraa kuin lähi-Alepassa.
-Internet on täynnä valkoista kohinaa, josta on hyvin vaikea poimia todellisia helmiä. Toisaalta tämä koskee suurelta osin myös ei-internetiä.
-Sadeviitasta ei ole sanottavaa hyötyä, jos sen pitää repussa kaatosateen ajan. Mutta kuka hölmö nyt kesken hyvän vauhdin pysähtyy tavallisen veden takia tienposkeen penkomaan reppuaan? Näin hyvä sadeviitta menee ihan hukkaan (ellei joku vastaantulija tarjoudu rakentamaan kanssani telttaa).
-Helikopterilla ei saa lentää tarpeeksi matalalla, jotta merikonttien lastaamisesta saisi riittävän hyvää kuvamateriaalia ilmasta käsin.
-Päiväkotimaksut nousivat sitten tämän kuun alusta.
-Aniharva on kiinnostunut opastamaan minua oikealle tielle, vaikka kaipaan yhä huomiota ja huolenpitoa.
-Jos saa olla töissä luova, ei osaa enää olla illalla kotona luova. Tai sitten minä en vain ole enää vanhemmiten kovin luova ihminen, mutta sellaiseen johtopäätökseen en haluaisi aivan vielä ajautua.
-Pikatukussa ei ole oikeasti merkittävästi halvempaa tavaraa kuin lähi-Alepassa.
-Internet on täynnä valkoista kohinaa, josta on hyvin vaikea poimia todellisia helmiä. Toisaalta tämä koskee suurelta osin myös ei-internetiä.
"Helikopterilla ei saa lentää tarpeeksi matalalla, jotta merikonttien lastaamisesta saisi riittävän hyvää kuvamateriaalia ilmasta käsin."
VastaaPoistaKyllä saa. Helikoptereille on annettu kaikenlaisia erivapauksia mitä minimikorkeuksiin tulee. Perussääntönä kuvaamista varten saa laskeutua 100 jalkaan. Jos siitä ei saa riittävän hyvää kuvaa niin vika on kuvaajassa ja/tai kamerassa.
Lähde: Ilmailumääräys OPS M4-4 (Helikopterilennoilla noudatettavat minimilentokorkeudet) kohta 3.1.1.2.
Caveat Emptor: Jos alla on ihmisjoukko tai Helsingin melunvaimennusalue, minimikorkeus on suurempi.
--
-Iceman, kaukokartoituskonsultti ja yleinen näsäviisastelija.
Siistiä! Mulle on siis annettu väärää informaatiota, läksytänpä heti kuvaajaa. Mites Cessna, sellainenkin olis tarjolla? Kuinkakohan tiukkoja ylilentoja sillä sais tehtyä?
VastaaPoistaKiinteäsiipisten minimilentokorkeudet on listattu määräyksessä OPS1-1 (kohdat 3.1.2 ja 4.5) Nyrkkisääntönä 300 m ihmisten päällä ja 150 m muualla, jolloin kuvaaminen voi jo olla hiukan haasteellista.
VastaaPoistaMuista myös, että jos niitä kuvia käytetään edes kaukaisesti kaupallisiin tarkoituksiin, kyseessä on äkkiä ns. "ansiolentotoiminta" tahi "lentotyö", jonka tekemiseen tarvitaan ansiolentäjän lupakirja. Tällaista pahvia ei ihan jokaiselta innokkaalta Cessnapilotilta löydy, joten asiasta kannattaa kysäistä ennenkuin lennosta menee sopimaan.
Vielä lopuksi mainos - itse olen roikkunut aikoinaan useamman kymmentä tuntia Helikopterikeskuksen vispilän kyydissä. Kotikenttä on Hernesaaressa, Google löytää puhelinnumeron ja he vastaavat ilomielin kaikenlaisiin kysymyksiin kuvauslennoista.
--
-Iceman