torstaina, heinäkuuta 02, 2009

Viherongelmia

Minulla on viherongelma: haluaisin parvekkeestani vehreän keitaan, mutten jaksaisi nähdä vaivaa sen eteen. Ruuanlaittoon ja leivontaan saatan innostuessani paneutua varsin intensiivisestikin (joskin pistemäisesti), mutta mullan, siementen ja taimien kanssa säheltäminen ei ole koskaan kiinnostanut hetkeäkään. Edes hyötykasvien kasvattaminen ruuanlaittoa varten ei motivoi lainkaan, vaikka toki mielelläni nyhtäisinkin yrttejä omasta ruukusta.

Sen verran olen saanut aikaiseksi, että muutama orvokki sinnittelee parvekelaatikossa; toisessa laatikossa taas mellestävät viime vuodesta asti kertyneet rikkaruohot. Nyt helteiden aikana nämäkin onnettomat ovat kuitenkin pahasti nuupahtaneet, kun en ole juuri saanut aikaiseksi kastella niitä. Viimevuotisesta olen kuitenkin oppinut, että kyllä ne sieltä aina nousevat uudelleen. Joten ei jaksa nipottaa.

Viherkeidasta tuosta ei kuitenkaan saa tekemälläkään. Sellainen kai vaatisi istuttamisen ja kastelun lisäksi myös mm. lannoittamista, ruukunvaihtoa ja jopa talvehtamista sisätiloissa. Lisäksi pitäisi opetella eri kasvien vaatimat olosuhteet, tai siis voisi aloittaa ihan niiden kasvien opettelusta. Hei ihan oikeasti, kenellä riittää sellaiseen aikaa? Kyllä vihreän parvekkeen pitäisi silti olla jokaisen perusoikeus.

Koska minulla ei kuitenkaan ole Koskaan Yhtään Rahaa, en voi palkata kallista gardenjööriä hoitamaan parvekettani. Sopisikohan jonkinlainen vaihtokauppa? Joku viherpeukalo hankkii parvekkeelleni sopivat vermeet ja vastapalvelukseksi minä voin, no, öö, jotain leppoisaa. Vaikka maalata taulun?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti