perjantaina, tammikuuta 02, 2009

Punainen kulttuuriväki

Luin päivän HS Nyt-liitettä ja nauroin: radiofilosofit Jukka Relander ja Tuomas Nevanlinna saivat tehtäväkseen vastata kysymykseen "Miksi useimmat taiteilijat ja kulttuuripersoonat ovat poliittisesti kallellaan vasemmalle?". Sehän sopii niin hyvin tämänkin blogin teemaan, joka on, öö, en minä tiedä.

Lainataan nyt kuitenkin vastaus kokonaisuudessaan, sori pojat, en vain keksi mitään fiksua omaakaan sanottavaa asiasta:

Vanhaporvarillinen vastaus: koska epäkäytännöllinen romantiikka on eduksi taiteilijan työssä.

Romanttinen vastaus: koska vallitsevat jäykät säännöt kahlitsevat heidän visionäärisyyttään.

Uusliberaali vastaus: he tarvitsevat rahaa valtiolta.

Demarivastaus: koska epäkäytännöllinen romantiikka on eduksi taiteilijan työssä ja vallitsevat jäykät säännöt kahlitsevat heidän visionäärisyyttään, he tarvitsevat rahaa valtiolta.

Vasemmistolainen vastaus: heillä on varaa totuuteen.

Mitäs näistä vastauksista lukijat kannattavat? Vai olisiko vielä lisää selityksiä?

8 kommenttia:

  1. No se mitä mä empiirisesti taideväestä tiedän, niin ei niille oikein työnteko sovi.

    Sitten on tietysti erikseen ne taiteilijat, jotka tekevät töitä ja taiteilevat harrastuspohjalta, mutta eikös niitä ole tapana katsella vähän nenänvartta pitkin?

    VastaaPoista
  2. Hei mäkin olen taiteilija! Mä kävin tänään kuvaamassa nättiä pakkaspäivää. Mihin voi lähettää tilinumeron?

    VastaaPoista
  3. Siitä en tiedä, mutta mulle voit lähettää luottokortin numeron. Mä tarvitsisin juuri vähän lisää pingotuspuita, ja musta maalikin on päässyt loppumaan. Missä on mun mesenaatti?

    VastaaPoista
  4. Mun luottokorttini on jäänyt asevarustelun alle ja se on teholla taistelemassa elämästään. Mutta katsotaan tossa kesällä uudestaan.

    VastaaPoista
  5. No sehän kurjaa, tai siis kivaa, että se paranee kesäksi. Mä muistan ton vielä.

    Jos taideharrastuksen sponsoroiminen tuntuu arveluttavalta, niin sähän voit myös ulkoiluttaa luottokorttiasi HSC:lla ja käydä ostamassa mulle 30-vuotislahjaksi sen sarjakortin. Maailma olisi heti parempi paikka elää.

    VastaaPoista
  6. Myös omalla kokemuksellani taiteilijoista (jotka ovat vieläpä täysin eri otos Kanin taiteilijoista) tukisin mielummin ammuntaa. Taiteilijoille voi viedä suoraan kopan Lasolia.

    Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että oma muovilärpäkkeeni olisi Kanin vastaavaa paremmassa kunnossa, vaikka tarkoitus olisikin jalo.

    Ah, kunpa jaloihin tarkoituksiin olisi joku yhteisörahasto, josta voisi nostaa.

    VastaaPoista
  7. CS: Tässä on sellainen monimutkainen piirre, että mulle suunnatut, ampumaurheiluun korvamerkityt tuet käytännössä mahdollistaisivat mun oman rahani suunniteltua mittavamman käytön taiteellisiin tarkoituksiin.

    VastaaPoista
  8. Jaa, sitten ei ainakaan tipu tukia. Ne säästyneet rahat pitäisi silti käyttää ampumatarvikkeisiin. Mikä fasisti mä muuten olisin?

    VastaaPoista