keskiviikkona, joulukuuta 03, 2008

Ihanneyhteiskunta ja ikävät lieveilmiöt

Olen tässä koettanut toipua tuosta taannoisesta suuresta asekeskustelusta ja muodostaa asioista mielipiteitä. Kuten tavallista, se on kovin vaikeaa. Pitääkö aseet kieltää? Tai pitäisikö niiden saatavuutta tai hallussapitoa rajoittaa? Onko aseista enemmän haittaa kuin hyötyä? En näe poliittisella ja ideologisella katsantokannalla juuri sijaa tässä keskustelussa: ratkaisujen tulisi perustua vain uskottaviin ennusteisiin. Ja tiedän toki, että on naiivia uskoa keskustelun etenevän pelkkien faktojen pohjalta - onhan toki faktoja ja sitten on niitä faktoja.

Lähdin liikkeelle itselleni tyypillisestä suunnasta eli epärealistisen idealisoidusta tilanteesta. Jos olisi mahdollista perustaa kokonaan uusi yhteiskunta täysin puhtaalta pöydältä, mitä kaikkea nykymaailmasta ottaisin sinne mukaan ja mitä jättäisin pois? Enpä usko, että näkisin kovin suurta tarvetta tuoda tähän Uuteen Uljaaseen Maailmaan mm. aseita, alkoholia tai tupakkaa.

Huomatkaa ero: nyky-yhteiskunnassa nämä ovat jo hyvin vakiintuneita, ikään kuin saavutettuja etuja, joten on hyvin mahdollista, että niistä luopuminen aiheuttaisi enemmän haittaa kuin hyötyä. Mutta jos kyse olisikin kokonaan uudesta yhteiskunnasta, jossa kenellekään ei ole ehtinyt muodostua kiinteää suhdetta näihin lieveilmiöihin, ei niiden unohtamisesta luulisi olevan kenellekään haittaa.

Tässä välissä ehdin jo pohdiskella totalitarismiakin. Onko totalitarismi vain sitä, että kielletään ihmisiltä jotain, jota he haluaisivat? Vai onko totalitarismia sekin, ettei anneta ihmisille syntyä tiettyjä tarpeita? Jos joku ei edes tiedä alkoholin iloista koska sellaista ei ole hänelle koskaan annettu, onko kyse paheksuttavasta kieltopolitiikasta?

Oletetaan nyt, ettei tällainen ideaali lähtökohta olisi paheksuttavaa totalitarismia. Seuraavaksi löydänkin itseni pohtimasta, että eikö kasvava, viaton (tosin uhmaiässä kaikkea muuta kuin tätä) lapsi ole nykytodellisuudessa lähin vastine tuolle uudelle alulle? Eikö tämän ihanteen vuoksi juurikin kannattaisi olla esittelemättä niitä leikkipyssyjä siinä toivossa, että meille kasvaa kokonaan aseisiin välinpitämättömän neutraalisti suhtautuva sukupolvi?

Leikkipyssyjen välttelyä ei siis tarvitsisi perustella sillä, millaisia vaikutuksia moisilla leikeillä on tai ei ole lapsen psyykkeeseen, vaan yksinomaan ihanneyhteiskunnan tavoittelemisella. Koska aseet ovat lopulta turhia (?), ei niitä tarvitse ottaa tarpeettomasti esille kasvatuksessakaan. Niistä ei ole haittaa, muttei merkittävää hyötyäkään.

Mutta onko tämä realistista? Mieleen tuli heti kaksi kyynissävytteistä vastaväitettä. Ensinnäkin, niin moni muu nykylapsi leikkii joka tapauksessa aseilla, ettei meidän muksujen sukupolvi tulisi joka tapauksessa olemaan aseeton. Miksi sitten suotta nähdä vaivaa? Tätä lähestymistapaa joku voi tosin pitää pään pensaaseen panemisena, itse näen sen ehkä lähinnä laiskuutena. Toteutan sitä usein.

Vieläkin kyynisemmin suhtaudun kuitenkin lopulta tähän omaan ajatukseeni uuden yhteiskunnan kehityksestä. Vaikka olisi mahdollista luoda puhtaalta pöydältä Uusi Uljas Maailma (mitä se ei ole), niin mitä syytä minulla on uskoa, ettei sen yhteiskunnan historia menisi tismalleen samalla tavalla kuin tämän jo toteutuneen? Kyllä me ihmiset olemme ihan itse ne aseet, alkoholit ja tupakat keksineet, joten miksi emme keksisi niitä uudestaan? Voisimmeko me välttyä ihmisen luonteelta vain antamalla neutraalin (?) pasifistiset lähtökohdat?

Onko tässä se ero? Pasifisti uskoo vilpittömästi ihmiskunnan vain hairahtaneen keksiessään ikäviä lieveilmiöitä, ja uskoo ihmisten tekevän toisella kerralla parempia päätöksiä. Vastapuoli, käytetään siitä sitten mitä nimitystä hyvänsä, ei usko ihmisen olevan toisella kerrallakaan aiempaa viisaampi.

11 kommenttia:

  1. Mä joudun ainakin (valitettavasti?) kannattamaan tuota kyynisempää näkökulmaasi.

    Nykyinen yhteiskuntamme, myös globaalisti ja kaikkine lieveilmiöineen, on keskimäärin seurausta ihmisten tietoisista ja tiedostamattomistakin valinnoista kautta koko historiamme. Nämä valinnat pohjaavat merkittävältä osin ihmisen tietynlaiseen perusluonteeseen, joka taas perustuu minun käsitykseni mukaan hyvin pitkälle biologiaan (termin laajassa merkityksessä).

    Tästä ei silti kannata vetää mitään suoria johtopäätöksiä päivän politiikkaan tai asekeskusteluun. Pienessä mittakaavassa meillä on mahdollisuuksia ohjata ympäristöämme haluamaamme suuntaan. Tätä ohjausta ja suunnan määritystähän politiikka, yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tämäkin keskustelu pohjimmiltaan ovat.

    VastaaPoista
  2. Jep, en minäkään pelkästään tämän spekuloinnin perusteella osaisi sanoa juuta tai jaata näihin ase- ja muihin poleemisiin kysymyksiin. Kuten jossain alkuvaiheilla rönsyäni totesinkin, tässä ihan reaalisessa yhteiskunnassa todellinen päätös aserajoituksista tulisi tehdä käytännön kokemusten ja parhaan tutkimustiedon avulla.

    Koska voimmehan me tehdä vaikka kuinka hienoa tai huonoa politiikkaa täällä koto-Suomessamme, mutten oikein usko aseiden tai aseiksi sopivien esineiden katoavan ihmisten tavoitettavista lopullisesti kaikkialta. Missä vaiheessa rajoitusten myönteiset vaikutukset peittyvät niiden kielteisiin vaikutuksiin, on sitten jonkun itseäni viisaamman päätettävissä.

    Tästä tuli nyt ihan järisyttävän turha ja itsestäänselvyyksiä pursuava kommentti, mutta minä en oikein saa itsestäni irti tämän suurempaa konkretiaa.

    Ehkä voisin asettaa itselleni tavoitteen: tulevalla kolmen viikon joululomallani voisin yhden kokonaisen päivän ajan perehtyä kaikkeen nenäni eteen tuputettuun tilasto- ja muuhun dataan ja katsoa, meneekö pää enemmän sekaisin.

    Mielipidetasolla nimittäin on jokseenkin helpompi operoida.

    VastaaPoista
  3. Luojan kiitos tätä ei päästä suunnittelemaan tyhjästä virkamiestyönä.

    Sitä on kerran pari kyllä yritetty ja jälki ei ole ollut mitenkään erityisen hienoa.

    VastaaPoista
  4. Tähän väliin on pakko heittää ikävän realistinen knoppitieto.

    Maapallon historian ainut tunnettu päihteetön kansa oli joku eskimoheimo. Tämä siksi, ettei siellä kasvanut yhtään mitään, millä olisi nupin saanut sekaisin. Nyt, modernissa yhteiskunnassa näillä kavereilla on ihan uskomattoman suuri todennäköisyys päätyä alkoholistiksi (tai narkkariksi) kun on viimeinkin jotain saatavilla, koska tietyt geenit eivät ole populaatiosta vähentyneet.

    En oikein jaksa uskoa, etteikö uudessa ja uljaassa maailmassa keksittäisi viiniä uudelleen. Tietyille jutuille maailmassa on vain tilausta, ja tämän unohtaminen (tai kieltäminen) on vain puhdasta tyhmyyttä tai idealismia. Valitettavasti.

    En ota tässä kantaa siihen mitä kaikkea tällaisia hyödykkeitä on, mutta jonkunlainen kemiallinen relaksaatio on näytellyt aika vahvaa osaa kaikissa yhteiskunnissa historian varrella. Kun miettii kumissia ja brasilialaista sylkiviiniä, niin tullee siihen päätelmään, että mielikuvituksen hävittäminen olisi se ensimmäinen ja täysin vitaali toimenpide, jos haluttaisiin muuttaa radikaalisti yhteiskuntaa.

    VastaaPoista
  5. Jep. Siksipä sitä on yritetty.

    VastaaPoista
  6. Kyllä, 80-luvun peruskoulu teki asiassa uraauurtavaa työtä.

    VastaaPoista
  7. No te sitten osaatte pilata kaikki vähänkin hypoteettisemmat haaveilut tolla "realismillanne", hemmetti. Nyt te saatte mun pasifisti-lausunnot näyttämään kamalilta loukkauksilta.

    Mutta mitä 80-luvulla tapahtui peruskoulussa? Mä kävin 80-luvulla peruskoulua ja ihan hyvä ja luova musta tuli.

    VastaaPoista
  8. Päätä nyt, haluatko vittuilla vai leikkiä kivaa: hymiö rikkoo tyylin.

    VastaaPoista
  9. Mä haluan vittuilla, mutta olen liian epävarma myöntääkseni sen. Mä olen se kaveri, joka mutisee haistvittu, mutta kun sä kysyt että mitä mä sanoin, niin vastaan että ei mitään.

    VastaaPoista
  10. Nyt sä kyllä olet turhan vaatimaton. Mä olen aivan vilpittömän vakuuttunut, että sä olet onnistunut aiheuttamaan jollekulle joskus tosi pahan mielen luokattomalla huumorillasi.

    VastaaPoista